11 juni 2009

Veckans bloggtema - Alkohol, ett av mina problemområden

Bloggvärldsbloggen tycker att Alkohol skulle vara ett passande tema att blogga om som veckans tema (jag missade förra veckans Fördomar). Mitt förhållande till alkohol är aningen problematiskt. Inte så att jag dricker för mycket utan snarare så att vissa anser att jag dricker för lite. Att dricka alkohol är i dagens samhälle det naturliga om man är över 18/20 kanske till och med yngre än så.

När jag skrivit klart denna text kom jag på att jag egentligen hade jag kunnat hänvisa till detta inlägg istället för att skriva nytt men nu har jag ju skrivit texten nedan men läs gärna det gamla inlägget också.

Nästan oavsett typ av tillställning jag befinner mig på så måste jag be om något annat än den obligatoriska alkoholen och allt som oftast förvara mitt icke-drickande. Helst skall man ha en godkänd anledning till att tacka nej, sådana är graviditet, medicin, religion, bilkörning och alkoholism i släkten. Att bara ha valt bort alkoholen ur sitt liv är inte en godkänd anledning för många, då är man konstig/suspekt, man anses ha ett kontrollbehov och inte våga släppa kontrollen eller har något att dölja.

Jag vill inte dricka alkohol, jag har inget behov av att ta en drog, jag trivs rätt bra med att vara den jag är utan substanser i kroppen. Jag vågar säga vad jag tycker och tänker utan att skylla på alkoholen. Ja men det är ju så gott säger några då, jo det finns säkert något jag skulle tycka var gott (har jobbat i bar så jag har doppat fingret och smakat på det mesta) eller så kan jag säkert lära mig att tycka om ex. öl. Men varför? Ingen säger men Bea prova lite hasch här nu, du skulle säker lära dig att gilla det. Varför är alkoholen en så accepterad drog att tycka om? Varför skall jag lära mig tycka om något som är skadligt för kroppen när det faktiskt finns goda saker som är betydligt hälsosammare att ha i glaset när man minglar eller träffas över en bit god mat.

Men det är vid mingel och mattillfällen som mitt icke-drickande oftast ställer till det. Ingen har liksom tänkt på att den som inte vill ha öl/vin/champagne kanske också vill ha något festligare/gott att dricka. Oftast är det mineralvatten som erbjuds eller än värre läsk. Jag är inte någon läskdrickare, tycker inte läsk passar till mat särskilt inte när man är på lite dyrare tillställning där vinpavorna går på kring 500-lappen styck. Mineralvatten med stora bubblor eller det hemskaste av allt med artificiella smakämnen. På vissa ställen tar de för givet att man egentligen är en vindrickare men av olika skäl inte vill ha vin med alkohol just idag så då serveras avalkoholiserat vin/öl. Det är skitäckligt! Har provat. Nä tänk om restaurangpersonal kunde lägga ner lite tanke på oss som inte drogar oss, servera en god fruktdrink till minglet, en väl avvvägd must eller varför inte min favorit Amé eller ett välvalt te till maten. Det kan väl ändå inte vara så svårt?

Varje gång någon frågar mig varför jag inte dricker alkohol har jag börjat med motfrågan, varför de dricker, när började de, hur gjorde de valet att alkohol skulle bli en del av deras liv. Många fattar vinken andra inte, de senare brukar börja ursäkta sitt drickande eller säga att de dricker väldigt måttligt. Vissa är i princip nykterister. Men enligt mig är man nykterist eller så är man det inte, man kan inte vara halvnykterist. Många som säger att de nästan inte dricker alls brukar göra det på tillställningar där alkoholen är det primära valet, de vill inte verka annorlunda eller ställa till med besvär. Men hur kan det vara att ställa till med besvär att vilja slippa inta ett skadligt ämne? Jag kan ibland bli rätt rabiat när de presenterar vin för flera hundra per flaska på en middag och fler olika sorters viner till de olika rätterna och så erbjuder de mig cola, fanta eller sprite. Frågar vad sommeliern rekommendrar till de olika rätterna, passar cola bäst till förrätten eller huvudrätten. Då blir serveringspersonalen lätt obekväma och säger att jag kanske vill ha mineralvatten. Det vill jag ju egentligen inte men oftast tar jag det eller mer om tranbärsjuice (som jag aldrig få för de har alltid tranbärsdryck med tillsatt socker).

Alkohol/nykterism är ett ämne som ploppar upp här i min blogg lite då och då så det har sin egen kategori.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

Erica sa...

Jag har samma problem som du! Dricker så oerhört sällan, men blir irriterad över att behöva försvara att jag inte vill ha alla gånger. Tröttsamt.

Sarha sa...

Hm, så du blir erbjuden läsk alltså, det blir inte ens jag, mineralvatten med kolsyra i eller kranvatten. Jag skulle bli jätteglad om nån drog fram en läskflaska, trots att det är socker-kletigt-sött-sliskigt och inte alls passar till mat. Men det är en smak iaf, roligare än citronvatten.